Národní značka kvality KLASA po sedmiletém úspěšném působení na trhu napadena

zpět

Značka KLASA byla již při svém založení vnímána jako marketingový nástroj zvyšující hodnotu oceněných potravinářských výrobků. Jejím smyslem je na straně jedné marketingově podpořit aktivity producentů kvalitních potravin, na straně druhé informovat spotřebitele o kvalitě nakupovaných výrobků.

Každý výrobek se značkou KLASA je zařazen do státní marketingové podpory zabezpečované Oddělením marketingu SZIF. Značka garantuje, že jsou nabízeny skutečně kvalitní a prověřené potraviny. Jde o proces získání důvěry spotřebitelů a odběratelů. Udržení si této důvěry je nezbytný předpoklad rozvoje potravinářství a zabezpečení konkurenceschopnosti v rámci trhů doma i v zahraničí. Od prvního slavnostního předání certifikátů KLASA, které proběhlo na výstavě Země Živitelka v Českých Budějovicích dne 28. 8. 2003, zaznamenala značka KLASA pozitivní reakce nejenom ze strany spotřebitelů, ale i výrobců. Zájem o využívání národní značky neklesá. K dnešnímu dni ocenění národní značkou KLASA získalo již 1323 výrobků od 227 českých a moravských výrobců. Rovněž průzkumy spotřebitelů poukazují na zájem o tuto značku a význam, který její používání nese. Po sedmileté intenzivní práci na tom, aby se český spotřebitel snadno zorientoval na trhu potravin a měl možnost podpořit produkty domácí produkce, dochází k napadení této práce, úsilí i znehodnocení vynaložených nemalých prostředků ze státního rozpočtu. A to právním napadením tvůrců loga o jeho neoprávněném využívání. Ministerstvo zemědělství již napadení prověřuje. Všichni výrobci byli o postupu ministerstva informováni a jsou si vědomi, k jaké ztrátě by protahování nejasností případu přispělo. A to právě v době, kdy značka kvality KLASA zaznamenává pomyslného vrcholu.

Vlastníkem loga KLASA, vytvořeného v roce 2003 na zakázku, jakožto chráněné registrované ochranné známky je Ministerstvo zemědělství ČR. MZe na základě licenční smlouvy z roku 2004 poskytlo Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu nevýlučné právo používat ochrannou známku po dobu trvání smlouvy v rozsahu Delimitačního protokolu Ministerstva zemědělství ČR ze dne 15. dubna 2004. Kombinovaná ochrana této známky byla zapsána Úřadem průmyslového vlastnictví již 26. ledna 2005, přihláška byla podána na tento úřad 28. dubna 2004. Tato ochrana zahrnuje nejen slovní, ale i grafickou podobu loga. Žádná jiná firma či instituce tímto kombinovaným zápisem na Úřadu průmyslového vlastnictví nedisponuje a podle zákona žádný subjekt bez souhlasu vlastníka ochranné známky ji nemůže užívat v obchodním styku pro výrobky a služby, pro něž je zapsána. Ministerstvo zemědělství a Státní zemědělský intervenční fond řeší vzniklou situaci a výrobci KLASA budou o dalším postupu neprodleně informováni.

Značka KLASA je udělována ministrem zemědělství od roku 2003. Od roku 2004 je spravována Oddělením marketingu, Státním zemědělským intervenčním fondem. Ten je rovněž pověřen administrací a marketingovou podporou značky. Značka je propůjčována na tři roky a je udělována pouze prověřeným potravinářským výrobkům, které současně splňují kvalitativní kritéria i příslušné normy ČR a EU. Požadavky pro udělení značky KLASA jsou přísnější než běžné hygienické a potravinářské normy. Navíc se tyto výrobky odlišují alespoň jedním kvalitativním ukazatelem, svým specifickým rysem.

Koncem roku 2009 provedla společnost STEM/MARK průzkum zaměřený na vnímání a posun značky kvality KLASA spotřebitelskou veřejností v daném roce. Spontánní znalost značky v obecné populaci 15-55 let dosáhla v prosinci 2009 úrovně 62 %, což několikanásobně převyšuje znalost obdobných značek kvality jako například Bio, Czech made nebo Česká kvalita.

 

Národní značku kvality KLASA uděluje mimořádně kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům ministr zemědělství od roku 2003. Administraci značky provádí Státní zemědělský intervenční fond. Národní značku kvality získává výrobce na tři roky. Logo KLASA slouží spotřebitelům k lepší orientaci na trhu při rozeznání výjimečně kvalitních produktů v porovnání s běžně dostupnými potravinami. V současnosti mohou spotřebitelé nalézt značku KLASA na obalech celkem 936 produktů od 272 českých a moravských výrobců. Další informace a kompletní seznam všech oceněných produktů jsou dostupné na stránkách www.eklasa.cz.