Mýty o potravinách

Tuk škodí tělu

Všeho moc škodí a nejinak je tomu i s tuky. To však neznamená, že bychom měli tuky ze stravy kompletně vyřadit. Přiměřené množství tuku, respektive nenasycených mastných kyselin, je pro lidské tělo stejně důležité, jako příjem bílkovin nebo vitamínů. Nenasycené mastné kyseliny mají preventivní účinky proti cévním a srdečním chorobám.


Nejlepší je pít pouze 100% džusy

I v případě 100% džusů platí, že všeho moc škodí. Zvlášť v době zvýšeného úbytku tekutin doplňujte pití 100% džusů minerálkou nebo vodou. Kvůli obsahu vlákniny na sebe 100% džusy v lidském organismu vážou tekutiny, takže je nelze započítávat do celodenního příjmu tekutin.


Jedovaté houby jsou pestře zbarvené

Stačí si otevřít houbařský atlas, abyste zjistili, že řada smrtelně jedovatých hub je bílá nebo má nenápadnou barvu. Uděláte tedy lépe, pokud tento mýtus rychle zapomenete.


Houby se slimáky a larvami nejsou jedovaté

Slimák nebo larva parazitující na houbě rozhodně není důkazem toho, že jste právě našli jedlou houbu. Řada pro lidi smrtelně jedovatých hub je larvám, slimákům a hmyzu naprosto neškodná. Jedem proslulá muchomůrka zelená je dokonce hmyzem hojně oblíbená.


Jedovaté houby černají při styku se stříbrným nádobím nebo cibulí

Černání hub souvisí s jejich vysycháním a vadnutím. Houby tedy černají bez ohledu na jedovatost, přítomnost cibule či dokonce stříbrného nádobí.


Dlouhé vaření či smažení likviduje jed v houbách

Smrtelně jedovaté houby na českém území si svoji jedovatost uchovávájí i po dlouhodobé tepelné úpravě.


Špenát obsahuje železo

Dosud se setkáváme s hojně rozšířeným názorem, že špenát je zdravý, protože obsahuje velké množství železa. K rozšíření tohoto mýtu přispěli vědci, když v analýze o obsahu železa ve špenátu posunuli desetinnou čárku o jedno místo dopředu. Špenát však s 20,50 mg železa v jednom kilogramu není obsahem železa nijak výjimečný.


Místo tuků si dám sacharidy a zhubnu

Dieta, kdy se tuky nahrazovaly sacharidy byla velmi populární v osmdesátých letech minulého století. Dnes je již známé, že nefunguje. Potraviny bez tuku totiž díky vysokému obsahu sacharidů nebo cukru obsahují často mnohem více kalorií, než kdyby byly vyráběné klasicky.


Správný pitný režim je postaven na čaji a 100% džusu

100% džusy obsahují vlákninu, která na sebe v trávicím traktu váže tekutiny, čaje zase obsahují močopudný thein. Proto tyto nápoje nemůžeme započítávat do celodenního příjmu tekutin.


Pití vody připravuje tělo o cenné minerálie

V případě, že dodržujeme správný pitný režim a pijeme 2,5 až 3 litry tekutin denně, pak rozšířený názor, že voda vyplavuje z těla vápník, železo, hořčík a další cenné látky, neplatí.


1 2 3